Centura Târgu Mureș, la 10 ani de la primul contract : CNAIR transferă finanțarea în Programul Transporturi și pregătește lansarea licitației pentru finalizarea lucrărilor începute în 2014

Centura Târgu Mureș API

La 10 ani de la primul contract pentru Centura Târgu Mureș, CNAIR transferă proiectul de finanțare din POIM (Programul Infrastructură Mare încheiat în decembrie 2023 care deconta 85 % din costuri) în Programul Transporturi 2021-2027 unde finanțarea este de doar 40 %. Pentru lansarea unei noi licitații, Ministerul Transporturilor trebuie să finalizeze proiectul indicatorilor tehnico-economici, iar Guvernul să-i aprobe prin Hotărâre de Guvern. Valoarea estimată a proiectului este de peste 300 de milioane lei, din care 103 milioane lei fonduri europene nerambursabile și 155 milioane lei de la Bugetul de Stat.

Centura Târgu Mureș, proiect început în urmă cu 10 ani, la semnarea contractului cu Copisa (Spania) este un alt exemplu al neputinței din Ministerul Transporturilor/CNAIR de a duce la bun sfârșit un proiect relativ simplu într-un termen rezonabil, tranzitul municipiului Târgu Mureș fiind dificil în lipsa centurii. Practic, la un deceniu de la primul contract (reziliat în 2017) CNAIR încă nu are contract pentru reluarea lucrărilor rămase la aprox. 34 %. Ulterior, în 2019, CNAIR lansa o nouă licitație pe care a anulat-o pentru că nu a primit oferte (caiet de sarcini cu erori și cost mult subevaluat)

Miercuri, 8 mai 2024, CNAIR a solicitat oficial transferul finanțării pentru Centura Târgu Mureș : ,,COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Solicitant, a elaborat și depus in data de 08.05.2024 Cererea de Finanțare pentru proiectul „Constructia Variantei de ocolire Tg. Mures – FAZA 2” in vederea acordării finantarii nerambursabile alocată prin Programul Transport, în cadrul RSO3.1_Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale Prioritate: P2. Îmbunătățirea conectivitatii secundare rutiere; Obiectiv specific 3.1 Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale Fond: Fondul de Coeziune; Operațiune: Acțiuni care contribuie la realizarea Obiectivului Specific OS 3.1. Obiectivul general al proiectului consta in devierea traficului de tranzit in afara municipiului Targu- Mures, stiindu-se ca, in prezent, traficul de tranzit are si un caracter regional/ international. Devierea traficului pe varianta de ocolire va avea ca impact socio – economic fluidizarea traficului din zona, reducerea poluarii aerului si a poluarii fonice, degajarea arterelor principale radiale pe directiile Sfantu Gheorghe – Sighisoara – Targu Mures si Brasov – Sighisoara – Targu Mures si reducerea in mod considerabil a riscului de accidente, contribuind in acest fel la imbunatatirea calitatii vietii locuitorilor din zona de incidenta a proiectului.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Obiectivul specific al proiectului este: construirea a 11,463 km de drum nou, 5 poduri, 2 pasaje, 1 viaduct, 2 intersectii rutiere de tip giratoriu si 2 parcari.

Valoarea totală a proiectului este de 308.418.986,30 lei și va fi finantat prin Programul Transport astfel: contributia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională– 103.673.221,84 lei, contributia proprie – 155.509.832,77 lei, diferenta pana la valoarea totala a proiectului reprezentand cheltuieli neeligibile.” – comunicat CNAIR.

Traseu Centura Târgu Mureș :

 

Sursa Foto : Asociația Pro Infrastructura

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: